dimecres, 7 de juny del 2023

QUAN ENS TREUEN ELS COLORS AMB LA COMPRENSIÓ LECTORA, L’ADMINISTRACIÓ REACCIONA AMB CANVIS DE MOBILIARI.

Amb la publicació de l’informe PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), que valora la comprensió lectora de l’alumnat de 4t de primària, s’ha fet palesa la incapacitat de liderar l’educació per part de l’actual administració política.

L’informe és molt contundent i clar amb la caiguda en picat del nivell lector del nostre alumnat a Catalunya quedant a la cua, tant a nivell estatal com internacional.

El Departament d’Educació pretén dissimular el fracàs acadèmic amb l’excusa de la pandèmia i novament carrega contra el professorat, al·legant manca de formació i amenaçant amb noves exigències. A la sessió corresponent al Parlament de Catalunya, el mateix González Cambray va arribar a afirmar que la culpa la tenen les retallades en educació que patim des de fa 12 anys quan ells no eren al govern (!). I ens preguntem... En aquests dos anys del seu govern, per quin motiu no ha revertit les retallades d’ofici si té tant clar que perjudicava l’alumnat, com sempre hem denunciat des de la USOC? Sense que serveixi de precedent podem estar d’acord amb el Sr. Conseller en aquest punt ja que és evident que les retallades afecten la qualitat de l’ensenyament, però entenem que també hi ha altres motius per a aquesta desfeta que a continuació assenyalarem.

A Catalunya ha fet molt de mal l’excessiva voluntat de transformació educativa. Sempre hem dit que l’educació requereix estabilitat i planificació per tenir bons resultats. Els canvis de rumb continus amb imposició de currículums i metodologies, la irrupció exagerada de la informàtica i dels medis audiovisuals, ha provocat un caos pedagògic que ha defenestrat l’esforç i l’estudi. El descrèdit dels llibres (només valorats el dia de Sant Jordi), l’abandonament de les biblioteques i de la lectura sistemàtica amb metodologies d’eficàcia provada, ha determinat que en el cas concret de la comprensió lectora, els indicadors determinin signes d’alarma.

Però encara hi ha més motius.

L’acceleració competitiva dels centres escolars per aconseguir matrícula (fruit de l’autonomia, elevada al màxim, dels centres) els ha portat a idear projectes de centre que estèticament venen però amb escàs aprenentatge profund. Aquí afegirem que els projectes de centres no poden ser debatuts i modificats als Claustres ja que en l’actualitat els Claustres són simples òrgans informatius i no de debat pedagògic com eren abans. Ningú s’atreveix a qüestionar les decisions “innovadores” de l’equip directiu que té la paella pel mànec amb el seu projecte de direcció i projecte de centre. La democràcia als centres està molt tocada.

I ara, per corre una cortina de fum, es fa públic un vídeo de promoció sobre un nou mobiliari per a les aules. Aquest mobiliari és la solució? Cal aquesta despesa quan les necessitats dels centres són altres i molt més importants? Quins interessos hi ha al darrere?

Convertir el lloc d’estudi en un paradís estètic no garanteix per a res que els resultats acadèmics millorin.

Quan ens treuen els colors amb la comprensió lectora al nostre país, l’administració reacciona amb canvis de mobiliari.

Mentre no es prioritzi l’estabilitat, es reforci la funció docent, i s’augmentin els recursos econòmics i humans no assolirem qualitat educativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada