Un cop finalitzades les vacances de Nadal, i després d'un merescudíssim descans, val la pena dirigir la mirada enrere i fer balanç del primer trimestre per poder encarar amb millor perspectiva el segon.
És bastant evident que si els centres educatius han pogut mantenir una molt respectable activitat educativa, amb totes les dificultats presentades, ha estat gràcies als equips directius, als docents i a la resta de personal laboral que, amb la seva dedicació i entrega, han mantingut la vessants formadora, integradora i social de l'educació.
El desgast però, ha estat majúscul ja que s'han sentit desbordats, angoixats, desinformats i orfes de directrius clares i directes. El Departament d'Educació i l'administració sanitària van emetre comunicats confusos, canviants i sovint contradictoris que van provocar estrés, nervis, incertesa, preocupació i angoixa als treballadors/es dels centres educatius.
Els equips directius havien de buscar solucions, crear nous protocols interns (fins a tres vegades en menys d'un mes i mig), reorganitzar el personal i els espais... I tot sense els recursos materials ni humans necessaris ni el suport dels seus caps.
Els docents van haver de donar resposta immediata i adaptar-se a la nova situació, adaptant metodologies, reduint la interacció entre l'alumnat i utilitzant els entorns virtuals, sense formació institucional i només amb la seva pròpia voluntat i esforç.
El personal no docent (PAS, monitoratges, vetlladors...) ha mostrat en tot moment la seva professionalitat, actuant amb exemplaritat en benefici de l'alumnat i les seves famílies. Ja és hora que l'administració reconegui el seu treball, regularitzant la seva situació laboral, que en molts casos és deficitària i precària.
El personal vulnerable ha estat menystingut, ja que en molts casos ha mantingut la incertesa de la seva situació fins al final del trimestre. Durant les vacances de Nadal, a més, han rebut un avís del Departament dient que si els seus metges de capçalera no els tramitaven la baixa haurien d'incorporar-se el mes de gener als centres educatius. Aquest fet ha provocat que, de forma fulminant i sense consultar a la mesa negociadora del sector ni a la resta de sindicats, el mateix Departament notifiqués al personal substitut que cessava el seu nomenament per les festes nadalenques (sense cobrar-les) i que en tot cas, es renovaria el nomenament pel gener.
Per altra banda, cal destacar la gran resposta de l'alumnat, que en general, s'ha mostrat conscienciat i cooperatiu amb les noves mesures de protecció sanitàries.
Des de la Federació d'Ensenyament de la USOC seguim apostant per una reducció de les ràtios, per un augment de personal als centres i una major dotació d'equips de protecció i ventilació, com a mesures generals i fonamentals.
A més, fem una menció especial en defensa del:
- Personal vulnerable i els substituts/es que els reemplaça. Exigim que se'ls doni la invalidesa transitòria als primers i el nomenament ininterromput als segons (amb cobrament dels dies festius del Nadal).
- Docents que fan de tutors pels múltiples desdoblaments de grups interns que s'han fet als centres, per tal que cobrin aquest càrrec i responsabilitat des del primer dia i amb caràcter retroactiu.
- Docents opositors de secundària que han patit la desinformació i desorganització de les proves, amb canvis de dates constants i han hagut de combinar família, institut i estudis, inclús en els dies assenyalats del Nadal.
- Personal laboral que pateix unes condicions de treball deplorables, properes a l'explotació laboral.
- Equips directius que dediquen moltes hores del seu temps personal a mantenir actives les seves escoles i instituts, tot i les directrius canviants, la pressió de dates d'entrega de documents i la poca valoració dels seus caps directes.
- Personal docent en general, que ha hagut de fer un esforç excessiu d'autoformació en entorns virtuals i teletreball, en gestió de mesures sanitàries i protocols, en educació emocional a l'alumnat i que no ha vist recompensada la seva dedicació ni amb reconeixement econòmic, laboral ni social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada